lauantai 26. huhtikuuta 2014

Parinoush Saniee: Kohtalon kirja

Kannen valokuva: Shutterstock
Parinoush Saniee: Kohtalon kirja 2014 (Sahme man 2003) Tammi 609 s. suom. englanninkielisestä käännöksestä The Book of Fate: Anna Lönnroth
lainattu kirjastosta

Naiset ovat maailmanhistorian alistetuin kansa.


Ennen muuttoa Teheraniin talossamme riideltiin ja kinasteltiin pitkän aikaa. Ainoa asia, mistä kaikki olivat samaa mieltä, oli että minut piti naittaa ja minusta piti päästä eroon. Aivan kuin koko Teheranin väki olisi odottanut minun saapumistani, jotta voisi alkaa turmella minua. Joka päivä menin pyhän Masumen pyhäkköön ja rukoilin häntä tekemään jotain, että perheeni ottaisi minut mukaan ja antaisi minun käydä koulua. Itkin ja sanoin, että kunpa olisin poika tai sairastuisin ja kuolisin niin kuin Zari. Hän oli minua kolme vuotta vanhempi, mutta oli kahdeksanvuotiaana saanut kurkkumädän ja kuollut.
Jumalan kiitos rukouksiini vastattiin, eikä yksikään sielu koputtanut ovelle ja pyytänyt kättäni. Isä järjesti asiansa, ja Abbas-setä vuokrasi meille talon Gorgan-kadun läheltä. Ja sitten kaikki vain jäivät odottamaan, mitä minulle tapahtuisi. Aina kun äiti arveli olevansa kelpo ihmisten joukossa, hän sanoi, että Masumen oli aika mennä naimisiin. Ja minä punastuin häpeästä ja raivosta. 

Masume on kirjan alussa teini-ikäinen tyttö, joka toivoo perheensä antavan hänen jatkaa opintojaan eikä pakottavan häntä naimisiin. Aluksi vaikuttaakin siltä, että Masumen toiveet toteutuvat, mutta sitten hän tekee kohtalokkaan virheen: hän rakastuu. Perhe saa selville Masumen ja Saidin tunteet ja pakkonaittaa Masumen Hamidille. Hamidilla on vallankumouksellisia ajatuksia, jotka vaikuttavat ratkaisevasti myös Masumen elämän suuntaan.

Kohtalon kirja oli jäänyt minulta huomaamatta selaillessani kevään katalogeja, mutta onneksi korviini alkoi kiiriä, että Sanieen kirja kannattaa ehdottomasti lukea. Nyt voin sanoa, että olen muiden kirjan lukeneiden kanssa aivan samaa mieltä. Voin suositella Kohtalon kirjaa lämpimästi kaikille, sillä se jättää pysyvän jäljen mieleen ja sydämeen.

Kohtalon kirjan kirjoittanut Parinoush Saniee on iranilainen sosiologi ja psykologi, jonka esikoisteos kiellettiin kirjailijan kotimaassa kahdesti ennen kuin kirja vapautui sensuurista. 

Olen viime aikoina miettinyt paljon naisten alistettua asemaa, sillä olen sekä aloittanut sukupuolentutkimuksen opinnot että lukenut Mafian naiset -tietokirjaa Kohtalon kirjan ohella. Sanieen teos antoi minulle paljon, sillä sain tietää Iranin vallankumouksen syistä ja vaikutuksista ja naisen asemasta muslimimaissa. Tietenkin tiedostan, että Saniee kertoo vain yhden (fiktiivisen) naisen kohtalon parikymmentä vuotta sitten, mutta uskon, että moni Masumelle tapahtunut asia olisi valitettavasti mahdollinen edelleen. 

Hyvä jumala, millainen perinne tämä oikein oli? Yhtenä päivänä he halusivat tappaa minut, koska olin vaihtanut pari sanaa miehen kanssa, jonka olin tuntenut kaksi vuotta, josta tiesin paljon, jota rakastin ja jonka kanssa olisin lähtenyt maailman ääriin. Ja seuraavana päivänä he halusivat minun menevän sänkyyn tuntemattoman kanssa, josta en tiennyt mitään ja jota kohtaan en tuntenut muuta kuin pelkoa.

Kunnia rajoittaa Masumen elämää suunnattomasti. Hän ei saa valita aviomieheksi rakastamaansa miestä vaan hänet pakkonaitetaan tuntemattomalle miehelle. Hänen vastuullaan on vanhempiensa ja veljiensä kunnia. Milloin hän kärsii aviomiehensä poliittisesta osallistumisesta ja milloin hän hyötyy siitä. Masume ei itse osallistu aktiivisesti politiikkaan, mutta se ei estä työpaikkoja sulkemasta oveaan häneltä. 

Masume on hyvin omistautuva äiti ja tekee kaikkensa lapsiensa eteen. Siksi ihmettelinkin suuresti aikuisiksi varttuneiden lapsien käytöstä lopussa. En vain voinut ymmärtää, miksi he olivat niin itsekkäitä ja niin mukautuneita sosiaalisiin normeihin.

Kohtalon kirja olisi sopinut loistavasti yhdessä luettavaksi, sillä sen herättämistä ajatuksista olisi ollut antoisaa jutella muiden samaa kirjaa lukevien kanssa. Onneksi Krista oli kirjan jo lukenut, joten pääsin purkamaan hänelle lopun aiheuttamia tunteita. 

♥♥♥♥¾

Kirjan lukemisen jälkeen suosittelen myös lukemaan haastattelun (sisältää paljastuksia loppuratkaisusta), jossa Parinoush Saniee toteaa muun muassa: So whereas Masoumeh is a hypothetical character, none of the events in her life or experiences she endures are superficial but real events that have taken place to other women of her generation.

Kristan mielestä kirja hipoi täydellisyyttä.
Kirja valoi Annikaan uskoa naisenergiaan.
Elegia toteaa, että Saniee kuvaa tarkkanäköisesti erilaisten asenteiden ja aatteiden ristiriitoja Iranissa.
Anneli kuvaa juonta jännittäväksi ja henkilökuvausta monipuoliseksi ja eläväksi.

12 kommenttia:

  1. Vaikuttaapa todella mielenkiintoiselta kirjalta. On järkyttävää, miten voi joutua alistumaan muiden tahtoon silloin, kun kyseessä ovat koko elämän mittaiset päätökset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Olen niin onnellinen siitä, että saan päättää omasta elämästäni, mutta niin surullinen siitä, että jotkut eivät saa päättää. Tämä oli todellakin mielenkiintoinen ja suosittelen sinuakin kirjan lukemaan. :)

      Poista
  2. Tää on kyllä kiinnostava kirja! Lukulistalla on ja pysyy! =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti ehtisit lukea Kohtalon kirjan pian. Lukisin todella mielelläni bloggauksesi tästä. :)

      Poista
  3. Tämä on kyllä sellainen kirja, joka täytyy lukea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti. Kirjastossa taitaa olla pikkuinen jono, mutta kaipa tämän varaamalla melko pian käsiinsä saisi. Saa nähdä, pitääkö minun pyytää Kohtalon kirja vaikkapa joululahjaksi, koska haluaisin tämän kyllä myös omaan hyllyyni.

      Poista
  4. Olen tosin iloinen, että luit ja pidit tästä! Minusta tämä on upea ja ravisteleva kirja; palaan siihen toisinaan ajatuksissani vieläkin. Pitäisin tätä myös hyvin sivistävänä kirjana, jos eri kulttuurit kiinnostavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidin tästä todellakin ja epäilen jo nyt, että tämä on minulle yksi tämän vuoden parhaista kirjoista. Tämä jää todellakin mieleen ja oli myöskin sivistävä. Olen huomannut viime aikoina, että eri kulttuureista kertovat kirjat ovat kiinnostaneet tavallista enemmän ja tämä oli aivan loistava siinäkin suhteessa.

      Poista
  5. Minäkin pidin tästä todella paljon, todella ravisteleva. Ahmin kirjan muutamassa päivässä! Vielä en ole ehtinyt kirjoittamaan kirjasta, jäsentelen ajatuksiani :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun piti tenttien ym. vuoksi hieman jarrutella lukutahtia, mutta ei tätä todellakaan olisi malttanut laskea käsistään. Aivan loistava kirja.

      Poista
  6. Minä olen missannut tuon kirjan ihan täysin listoilta. Kerrot sen niin, että haluan lukea tuon kirjan. Katson, miten saan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti saat kirjan jostakin käsiisi ja ehdit sen lukea. Kirja on todella ajatuksia herättävä ja olen miettinyt sitä useampaan kertaan lukemisen jälkeenkin.

      Poista

Kommentit ovat kirjabloggaamisen suola ja sokeri. Kiitos!